dimarts, 19 de novembre de 2019

Canvis en l’estimació de les setmanes d’embaràs per obtenir la prestació per risc d’embaràs

Quina protecció tenen les treballadores embarassades i el fetus?
L’article 26 de la Llei de prevenció de riscos laborals, protegeix a les treballadores embarassades i al fetus davant dels riscos que les feines que exerceixen poden provocar-li. En aquest sentit estableix que quan existeixin riscos s’haurà d’adaptar el lloc de treball, i en cas de no ser possible aquest es preveu la prestació per risc d’embaràs. Aquesta prestació corre a càrrec de la Mútua, i suposa el 100% de la base reguladora del mes anterior al càlcul de la prestació.

A partir de quina setmana es concedeix aquesta prestació?
La mútua realitza una estimació de les setmanes per concedir la prestació en funció de la categoria professional de la treballadora.
Per fer aquesta previsió, s’utilitza la guia que elabora la societat espanyola de ginecologia i obstetricia. (SEGO).

Quins canvis hi ha hagut en aquesta valoració?
S’han apujat els terminis d’estimació per concedir la prestació en totes les categories.
Per exemple:

CATEGORIA
Estimació abans de setembre 2019
Estimació després de setembre 2019
Educadora Escola Bressol
18 setmanes
*24 setmanes---
+ de 20h/setm a jornada completa

*26 setmanes---jornada parcial menys de 20h/setmanals
Monitora d’integració (vetlladora)
18 setmanes
26 setmanes
Educadora centre obert
0 setmanes
12 setmanes

*L’empresa encara no ens ha fet públiques les estimacions de la resta de categories.

Quina és la postura de CCOO?
CCOO ha mostrat la seva disconformitat en aquest canvi de criteri al comitè de salut laboral. Considerem que l’estimació que fa la mútua per categories no és correcte, ja que la valoració s’ha de fer de manera individualitzada per cada lloc de feina i centre de treball, i és a partir d’aquest estudi detallat de l’activitat de la treballadora que es podrà saber en quin moment la salut de la treballadora i/o el fetus corre risc per les tasques realitzades.

Per exemple, no és el mateix un centre de treball amb diverses plantes i escales que s’han de pujar i baixar diverses vegades al dia, ni en segons quines categories estar amb infants de 0-1 any que de P-2, o donar suport a infants amb els que s’utilitza la contenció com a recurs d’acompanyament.

Què fer si ets treballadora de la Fundació Pere Tarrés i estàs embarassada?
Si el teu lloc de treball té uns requisits que segons la guia SEGO va en detriment de la teva salut i/o el del teu fetus i no s’han tingut en compte en el moment de l'estimació per donar-te el permís per risc d'embaràs, pots demanar una valoració individual del teu lloc de feina.

Pots posar-te en contacte amb nosaltres i t’assessorarem.