divendres, 20 de març de 2020

Recopilació d'informació laboral que ha entrat en vigor després de l'estat d'alarma

Comencem la recopilació d'informació dels diferents decrets que poden ser del vostre interès:

Com ja us vam explicar, divendres passat es va arribar a un acord patronal del lleure socioeducatiu i animació sociocultural, i els sindicats més representatius de no suspendre els contractes d'aquelles treballadores i treballadors que les administracions públiques financessin d'una o un altre forma els seus sous. S'haurà de mirar administració per administració, però ara per ara us deixem el decret de la Generalitat (cobrirà els sous dels serveis de personal vetllador, transport escolar, interpretació llengua de signes, i els menjadors de gestió per l'administració pública), i el decret de l'alcaldia de Barcelona (a partir del teletreball dels treballadors/es o del pagament dels costos salarials també pagarà els sous).

Hi haurà altres serveis de client privat que si es veurà afectat per la suspensió. La setmana vinent l'entitat ens farà saber els serveis i treballadors/es afectats.

A partir del Decret amb mesures laborals que va entrar en vigor el dia 18/03/2020.
Entre d'altres mesures de modificació de drets anteriors o introducció de nous, volem destacar que diu el decret en referència a l'ERTO (si vols ampliar informació sobre que és un ERTO clicka aquí).
A partir d'ara, en el moment que una empresa iniciï el procediment de l'ERTO(suspensió del contracte de manera temporal), els treballadors/es afectats podran acollir-se a l'atur sense "gastar" els dies. També podran acollir-se a l'atur aquells treballadors/es afectats per l'ERTO i que no tinguin els 12 mesos de cotització.

Com puc agafar-me l'atur si em fan l'ERTO?

Respecte d'això el decret el que parlava era d'escurçar el temps de tramitació de 15 dies a 5. Però en les últimes hores a més han aparegut un seguit de novetats pel que fa a la tramitació de l'atur (pot llegir-les ampliades aqui)
Resumint: els treballadors/es afectats per una suspensió temporal del seu contracte de treball no serà necessari que tramitin individualment la seva prestació d'atur sinó que el SEPE ho tramitarà a partir de la informació que els hi doni la empresa.

I mentrestant que fa Comissions Obreres?
Comissions Obreres participa de les negocacions amb les patronals del Lleure(negociació encara en curs)amb un objectiu clar que és evitar el màxim d'extincions de contractes. Així quan la Pere Tarrés va començar a acomiadar als substituts(contractes d'interinatge),la Secció Sindical de Comissions va denunciar-ho davant la Mesa Negociadora i va advertir la Entitat del que estava fent d'acomiadar abans que s'acordessin les mesures d'acompanyament a l'ERTO.

Per aixó només podem dir als treballadors que el sindicat està al vostre costat. Si us han extingit el vostre contracte poseu-vos en contacte amb nosaltres per a que poguem reclamar davant la empresa. No firmeu res que us presenti la empresa. Fins que surti l'ERTO totes les actuacions de la empresa són unilaterals i subjectes a revisió legal.

Una vegada surti l'acord entre patronals i sindicats us informarem puntualment pels mitjans de difusió de la secció sindical.